zondag 7 augustus 2011

Hong Kong, zondag 7 augustus 2011

Het is alweer zondag en morgenavond om 20.20 uur staat de airport shuttle alweer voor de deur en vertrek ik naar het vliegveld om vervolgens de volgende dag op Schiphol airport te landen.

De tijd is omgevlogen….

Ik schrijf steeds een dag later in verband van met internet op de kamer. Kan alleen via mijn mobieltje internetten en het tetheren lukt me niet. Dus nu tik ik het verhaal uit en later op de dag ga ik het ergens uploaden.

Gister was weer een leuke en bijzondere dag voor me. Veel gelopen, maar dat doe je als je in Hong Kong bent….

Ik ben met de mtr (Hong Kongse metro) naar Wan Chai gegaan. Mijn eerste bezoek zou de Pak Tai Temple moeten zijn, maar deze heb ik helaas niet kunnen vinden en dus ben ik naar de Taoïsische Tai Wong Temple  (ook wel Hung Sing Temple genoemd) gegaan. Hung Sing is de god van de zee en werd aanbeden door de vissers, de oorspronkelijke bewoners van Wan Chai. Binnen vind je een boeddhistische kapel naast het Taoìstische hoofdaltaar. Daarmee is deze tempel toonaangevend voor de religieuze diversiteit in Wan Chai. Er mogen helaas geen foto´s worden gemaakt, dus maak ik wat foto´s van de buitenkant. Buiten kwam er rook uit een oven… beetje griezelig idee… zou er een lijk aan het branden zijn???

The Old Wan Chai Post Office...

Ben ook op zoek gegaan naar …The Old Wan Chai Post Office.. een belangrijk architectonisch gebouw -volgens het boekje- . Het is het ouden koloniale postkantoor van Hongkong. Nu doet het dienst als informatiecentrum voor milieubescherming. Gevonden en zag er wel leuk uit, maar wel wat vreemd gebouw tussen al de andere gebouwen.

Volgend punt op mijn lijstje is de Asian Fine Art Gallery. Een gallery die exposities van veelbelovende kunstenaars toont. Kunstenaars uit o.a. China, Vietnam en Birma. Na lang zoeken vind ik toevallig de gallery. Was moeilijk te vinden…..
Bijzonder bezoek! De eigenaar was aanwezig met een meisje dat er werkt en nog een kindje. Hele gesprekken gevoerd met die meneer. Mooie kunstwerken gezien en veel gehoord over de kunstenaars en hoe hij hieraan komt. Hele politieke werkstukken gezien…. Moet hier echt naar terug.
Heb hem de site van Bagus (Balinees kunstenaar) laten zien en hij wil contact met Bagus. Moet die nog aan Bagus doorgeven…. You never know!!!

Daarna weer de Hongkongse hitte in en bedenk ik me opeens dat ik nog niets heb gegeten en dat mijn voeten wel heel erg pijnlijk zijn. Het is Mac geworden… is het eerste dat ik zie…. echt waar hoor!!!

Tijd om terug naar het hotel te gaan en wat uit te rusten, maar eerst moet ik dus de metro terug zien te vinden. Dat is een hele klus op zich.

Ik kom langs een heel groot sportveld met een immense tribune waar allerlei mensen gewoon zitten uit te rusten, een spelletje te doen of liggen te slapen. Ik ga ook maar even op een bankje zitten, want de voeten doen pijn.
Groene achterland...
Daarna zet ik mijn zoektocht naar de metro voort en loop ik over de Streetmarket. Overal nauwe straatjes met marktkraampjes, het autenthieke Chinese karakter van Wan Chai. Heel leuk om te zien is dat je dwars door al die nauwe straatjes ook het groen ziet van het groene hoger geleden achterland van Wan Chai.

De marktkraampjes zijn mooi om te zien, maar de metro zie ik nergens en dus blijf ik maar lopen. Opeens zie ik dames zich optutten voor de deur van een bar en verderop weer….. o jee… ik ben in het ‘red light district’ beland. Ik loop stoer door, want zag wel een bordje met MTR staan met een pijl die kant op. Is wel een gekke gewaarwording hoor. Hoewel het niet eng is. Gewoon cafeetjes en dan af en toe zo’n meisje. Ben wel blij wanneer ik die straat achter me kan laten.
Tja... dit verkopen ze daar ook....

Marktkraampjes....
Uiteindelijk vind ik de metro en ga ik terug naar het hotel. Hier flink uitgerust en om een uur om 7 naar buiten gegaan om te eten. Eet niet meer in het hotel. Het is hier echt veel te koud! De airco kan niet hoger gezet worden en dus zitten er mensen met sjaals om te eten. Nou, ik pas hiervoor!!!
Ga bepakt met netbook naar het iSquare en vind op de 3e verdieping een aantal restaurants. Het is pizza geworden…. even iets totaal anders en mijn blogtekst op blog gezet natuurlijk, want er is hier overal WIFI.

Om 21.30uur terug in het hotel en nu echt de benen laten rusten.

Zo en nu is het alweer 8.34 uur en ga ik ontbijten en straks eens kijken of ik dit kan uploaden bij Starbucks. Vandaag toch maar Nathanroad doen en de Ladiesmarket. Daarna denk ik even naar de Waterfront en uitrusten. Vanavond Symphony of Lights en inpakken…..

That’s it for now. Enjoy your day…. so will I.

Big hug,
Ans x